>>...a pro ženy ... Móda ... Diety, výživa ... Domácí krabičková dieta - výhodné řešení bez rizika?

Domácí krabičková dieta - výhodné řešení bez rizika?

Pozor, otevřeno v novém okně. PDFTiskEmail

Móda, krása - Diety, výživa

Snažíte se zhubnout a stále se to nedaří? Po experimentování se slepými cestami už asi znáte jediné platné základní zásady – stravovat se pravidelně a zdravě a pokusit se přidat i dostatek pravidelného pohybu. Jenže současný uspěchaný životní styl předsevzetí komplikuje - v práci stres, na jídlo nezbyde čas a s návratem domů z hladu sníte celou ledničku. A dietní snahy jsou nenávratně pryč. Možná si v tu chvíli i vzpomenete na řadou celebrit propagovanou krabičkovou dietu, ale vzápětí ji znovu zavrhnete - nejspíš pro její cenovou náročnost. Ale nešlo by to nějak vyřešit - třeba vlastními silami, přípravou jídla doma?

 

O co vlastně v krabičkové dietě jde?

Krabičková dieta není příliš pěkný název pro poměrně promyšlené a propracované receptury, které nemají za cíl jenom pomoc při snižování nadváhy, ale spíše jsou dobrým řešením celodenního stravování pro pracovně hodně vytížené osoby. Kvalitně připravené dietní programy zajišťují zdravý jídelníček bez složitého počítání kalorií i podrobného samostudia informací o každé z potravin. Názor odborníků je poměrně jednotný - smysl mají, ale musí být odborně sestaveny - ideálně by jim mělo předcházet individuální zhodnocení zdravotního stavu, věku, aktivit i stravovacích zvyklostí. Nepravidelnost ve stravování je obecně jednou z nejčastějších příčin vzniku nadváhy, takže každá možnost, které pravidelnost a  vyváženost stravy řeší, je prospěšným řešením.

Výhody i zápory - na co si dát pozor?

Vyzdvihovanou předností ze strany firem, které programy krabičkové diety nabízejí, je především fakt, že při objednání není třeba nic složitě nakupovat, přemýšlet o změnách v jídelníčku, hledat motivaci - objednání a zaplacení motivuje k tomu se do diety pustit a vydržet. Firma denně/obden dováží pět čerstvých jídel (jí se každé cca 3 hodiny), která by měla být vyvážená energeticky i co se týče doporučené denní dávky sacharidů, bílkovin a tuků - vše v obalech na jedno použití, vhodných pro ohřev v mikrovlnné troubě a dle jídelníčku stanoveného předem vždy na celý týden. V nabídce bývá řada variant pokrývajících různé chutě, neměl by být problém dodržovat režim a nejíst nic jiného - a pak zhubnout mezi 4 až 7 kilogramy měsíčně.
Jenže nic v životě není tak jednoduché jako v reklamě. Některé firmy vezoucí se na módní vlně této formy hubnutí si pravidla přizpůsobily a ignorují základní zásady. Každý člověk je jiný - potřebuje tedy jiné složení stravy. Krabičková dieta nastavená na úplně stejné jídelníčky pro každého nepřinese logicky očekávané výsledky. Nadváha je navíc často i zdravotní problém, vyžaduje logicky prvotně konzultaci se specialistou - v tomto případě výživovým. Starosti se sháněním oběda, svačiny či večeře navíc sice odpadnou, s nimi ale také povědomost o tom, co a proč vlastně jíme. Nezávislé testy pak ukazují, že i to může být špatně - nečekaně vysoké procento testovaných diet nelze vůbec doporučit, některé mohou být až zdraví nebezpečné, jiné minimálně nejedlé, další nesplňují požadavek denní kalorické hodnoty 5000kJ pro ženy či 7000kJ pro muže.Taková hladovka vede k úbytku svalové hmoty místo tuku a po skončení diety logicky opět rychle přiberete. Podstatné problémy u krabičkových diet se týkají také dostatku vápníku, řepného cukru a glykemické křivky. A to vše při pořizovací ceně od 250Kč/den tedy minimálně za skoro osm tisíc korun měsíčně. To leckomu skutečně nemusí stát za to.

Lze vše řešit vlastními silami?

Musí to jít, už proto, že připravené krabičky nebudou dostupné vždy a všude a navždy. Navíc především ženy nakupují potraviny nejen pro sebe, ale často také pro partnera či rodinu. Zvládat samostatně tvořit kvalitní, chutný a vyvážený  jídelníček se tedy stejně vyplatí. Dobrým startem je porada s odborným lékařem - tou by měla nakonec stejně každá dieta začínat. Prozradí, že např. zdrojem potřebného vápníku jsou kromě jogurtů i další mléčné výrobky, vejce, ryby i některé druhy zeleniny (špenát, pórek, brokolice, kapusta) či ovoce (citrony, rozinky, sušené fíky). Upozorní na nebezpečné zdroje cukru, zejména řepného - k doslazení se více hodí med, ovoce nebo i sukralóza - nové umělé sladidlo. Pro hubnutí doporučí nejspíš potraviny s nižším glykemickým indexem - ten značí, že obsažené cukry se budou spotřebovávat pomaleji, tedy déle. Měl by být schopen i navrhnout vhodnou strukturu stravy vzhledem k věku a zdravotnímu stavu. Obecným doporučením při dietě je pak hodně pít - až tři litry neochucené vody denně, ale ne alkohol - je velmi kalorický, vyhoví snad jedině výjimečně víno, ideálně formou střiku. Pokud dostanete hlad i mezi plánovanými jídly, zažeňte ho ovocem či zeleninou, která má minimum kalorií. Občasná porušení diety nejsou tragédií, ale měla by být vyvážena následně vyšší mírou pohybu. Měl by také doporučit následné konzultace, případně některou z online poraden, kde lze vytvářet i denní a týdenní jídelníčky včetně kontroly energetických a nutričních hodnot. Pak už nic nebrání tomu, zrealizovat vše takříkajíc sama doma. Při pravidelném režimu jde zejména o motivaci každý večer si nachystat 5 porcí jídla na druhý den a vložit je do samostatných krabiček. Lze to však i řešit obden pouze přípravou jídla pro dobu mimo domov a oddělením porce pro přípravu snídaně a večeře. Nutností je ale přesné dávkování a pevná vůle skutečně nic jiného nejíst. Alespoň vizuální oddělení jídla určeného v lednici pro konzumaci po dobu diety určitě také pomůže překonat touhy sáhnout po něčem dalším.

Stojí něco takového za to?

Určitě ano - hlídat si váhu před výkyvy znamená předcházet nejen obezitě, ale i některým nebezpečným chorobám. Umění plánovat si jídlo neznamená se doživotně týrat - jen omezit nevhodné složky jídelníčku a odstranit špatné návyky. Lze získat poměrně rychle - stačí se jen pořádně zamyslet nad tím, co jím a co budu jíst, velká balení např. masa po nákupu rozdělit na menší porce, případně je přímo v porcích v jednotlivých sáčcích zamrazit. Trocha trpělivosti a práce večer zajistí na druhý den kvalitní dobré jídlo, pak již stačí jen ochota nést s sebou sáčky a krabičky a možnost uložit je v chladu. Dobře připravená výživa pak ale nezatěžuje organismus a dodá tělu vše, co potřebuje a v přiměřené energetické hodnotě vhodně rozložené během celého dne - nikoli podle momentálního pocitu a času - vytváří správné stravovací návyky. Kombinace se sportem a aktivním životem vůbec ještě umocní dobrý pocit i pevné zdraví. A začít není nikdy pozdě - udělejte to sami pro sebe, důležité je to, co chcete a opravdu dokážete právě vy.